eitaaRubikatelegramrobika
logomoshavereh
logo

مشاوره حقوق حکم رشد + تلفنی

حکم رشد در قانون اساسی ایران چیست ؟ در مقاله زیر با دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر و رفع مشکلات پیش آمده در این خصوص با ما تماس بگیرید 6 - 02170705945

حکم رشد چیست؟
حکم رشد طبق قانون به کسانی گفته میشود که به سن رشد نرسیده باشند برای تصرف در امور مالی و غیر مالی خود نیاز به اجازه سرپرست یا ولی و یا قیم خود دارند.

مفهوم رشد چیست؟

مفهوم رشد به معنی وضعیتی است که شخص در آن توانایی درک بیشتری خواهد داشت ‌خوب و بد را از یکدیگر تشخیص خواهد داد و مفهوم حکم رشد زمانی معنا پیدا می کند که فرد عقل معاش داشته باشد و ارزش بهای هر چیزی را بداند.

حکم رشد چیست؟

منظور از دادن حکم رشد خارج شدن افراد از محجوریت است و یا به شکل خاص تر رسیدن به سن بلوغ و یا سن قانونی است که هدف از صدور چنین حکمی که به درخواست افراد است، تصرف در امور مالی خود و در خلال آن دخالت در امور غیر مالی خود می باشد. چنانچه اشخاص به سن خاصی نرسند نمی توانند معامله نمایند. این سن در ایران 18 سال می باشد و پس از رسیدن به این سن اشخاص می توانند امور مالی خود را مدیریت نمایند. اما برخی اوقات و تحت شرایطی ضرورت دارد برخی ازاشخاصی که به سن 18 سال نرسیده اند بتوانند در امور مالی خو دخالت کنند.شخص نوجوان می تواند در خواست صدور حکم رشد قبل از رسیدن به سن 18 سال را بنماید. دادگاه برای احراز سنجش عقل و قوای دماغی شخص نوجوان را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد و چنانچه پس از ارجاع نظریه پزشکی قانونی دلالت بر این داشته باشد که نوجوان قدرت درک و تشخیص میزان سود و زیان خود را دارد در نظریه مذکور قید می نماید که نوجوان توانایی مدیریت امور مالی خود را دارد ، یک نکته ی مهم در این میان وجود دارد. قانون سن 18 سالگی را به عنوان سن رشد عقلی در نظر گرفته است.

معاینه پزشک قانونی برای حکم رشد :
گواهی رشد چیست؟

گواهی رشد سندی است که از سوی دادگاه صادر می گردد. و نشان می دهد شخص قبل از رسیدن به سن 18 سالگی از نظر تصرف در امور و مدیریت اموال خود عاقل به حساب می آید. و نیاز به سرپرستی و نظارت هیچ شخص دیگری ندارد. ارائه ی این گواهی به منزله ی این است که شخص توانایی تجزیه تحلیل امور مالی و اقتصادی را داراست. و برای مدیریت امور مالی خود آماده است.

با ارائه ی دادخواست صدور حکم رشد رسیدگی به پرونده آغاز می گردد. و در ابتدای امر شخص به پزشکی قانونی ارجاع می گردد. سپس با اعلام نظر کارشناس متخصص پزشکی قانونی و انجام معاینات بالینی اظهار نظر کارشناسی و تخصصی در رابطه با رشد فرد انجام می گردد. در پایان با ارئه ی گواهی اعلام نظر کارشناس پزشکی قانونی به دادگاه جلسه ی رسیدگی حضوری برای فرد متقاضی در نظر گرفته می شود. در این جلسه قاضی سوالاتی را در زمینه های مختلف از فرد می پرسد. و با توجه به پاسخ های فرد سن رشد عقلانی او را محک می زند. بدین ترتیب با توجه به اعلام نظر پزشکی قانونی و نظر قاضی دادگاه احراز رشد و یا عدم رشد فرد به اثبات می رسد و در صورت اثبات و تأیید آن ،گواهی حکم رشد فرد صادر می گردد. زمانی که برای حکم رشد درخواست داده می شود در واقع یک دعوای حقوقی شروع شده است که پس صدور حکم رشد دارای روندی نسبتا طولانی خواهد بود


حق رشد چیست؟
سوالات حکم رشد

سوالات خودتان را در زیر مطرح نمایید و پاسخ دریافت کنید


"مشاوره تلفنی و حقوقی پیام حق"

نرگس مرادی

مطالب بسیار درست و اطلاعاتمون در این زمینه بالا رفت ، واقعا ممنونم

baner for rahbin