eitaaRubikatelegramrobika
logomoshavereh
logo

مشاوره حقوق طلاق + تلفنی

در قانون مدنی ایران طلاق به چندین بخش تقسیم میشود که در مقاله زیر با دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید 6 - 02170705945

اقسام طلاق در قانون مدنی ایران چیست؟ (ماده ۱۱۴۳ الی ۱۱۴۹ ق .م )

طلاق رجعی
طلاق بائن (در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع و بازگشت در زمان عده وجود ندارد )

در چه موارد طلاق بائن است؟

طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
طلاق یائسه
طلاق خلع و مبارات
طلاق که بعد از ۳ وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید .

طلاق خلع چیست؟

طلاق خلع در ماده 1146 قانون مدنی آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد ، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و کمتر از مهر باشد .

روشهای رسیدگی به طلاق چیست؟


1- طلاق به در خواست زوجه (زن) :
در سیستم حقوقی ما اصولاً زن(زوجه) حق طلاق نداشته و این حق در انحصار مرد است مگر اینکه زن به یکی از طرق زیر متوسل شده و این مراتب را اثبات نماید؛

الف) مطابق ماده1146 قانون مدنی زن با مراجعه به دادگاه و اثبات کراهت و تنفر خود از زوج(که البته کار مشکلی بوده و صرف بیان آن در دادگاه کافی نیست) در مقابل مالی که به زوج می بخشد طلاق بگیرد.
ب) مطابق ماده1130 قانون مدنی زوجه ادعای عسر وحرج داشته و این مراتب را اثبات نماید.عسروحرج یعنی سختی و صعوبتی که به موجب آن زن خود را قادر به ادامه زندگی مشترک نمی بیند مثلاً اینکه مرد ویژگی های اخلاقی و ظاهری غیرقابل تحملی داشته باشد و یا دچار وضعیت مالی اسفناک گردد و ادامه زندگی با وی را برای زن با دشواری و مشقت همراه سازد.
ج) مطابق ماده1129 در صورتی که مرد نفقه زوجه را تأمین نکند یا از پرداخت نفقه عاجز باشد و به هیچ وجه نتوان وی را اجبار نمود .
د) در صورتی که یکی از شرایط مندرج از عقدنامه محقق شود.

2- طلاق توافقی
در طلاق توافقی ، خواهان می‌تواند زوج یا زوجه باشد، باید میان دو حالت تفاوت قائل شد ، در صورتی که خواهان طلاق زوج باشد مبنای قانونی آن را می‌توان ماده 1133 قانون مدنی دانست که بیان می‌کند «مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد». و اگر خواهان زوجه باشد قضات دادگاه‌ها طلاق توافقی را به لحاظ قانونی با ماده 1146 که مبین طلاق خلعی است تطبیق می‌دهند.

شیوه جدید طلاق چیست؟

شیوه جدید طلاق، در خصوص حقوق مالی زن مانند مهریه، جهیزیه و… مسأله حضانت و ملاقات فرزندان با توافق و تفاهم طرفین تصمیم‌گیری می‌شود و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می کند .

امیدواریم هرگز به بن بست در زندگی خود نرسید و هرگز طعم طلاق را نچشیده و نچشانید .


مشاوره حقوق طلاق تلفنی میتواند بسیاری از سوالاتی که در ذهن دارید را برطرف کند و به راحتی با مشکلاتی که مواجه هستین مقابله کنید.


* سمانه راه بین وکیل پایه یک دادگستری *


"مشاوره تلفنی و حقوقی پیام حق"

مهران

ممنون خیلی کامل بود

نرگس مرادی

ممنون مطالب بسیار خوبی بود استفاده کردم

yasaman

طلاق توافقی بدون رفتن به دادگاه میشه؟

سوسن زمانی

درود بر شما خیلی استفاده کردیم مطالب بسیار مفید و کاربردی نوشتین، کاملا مشخصه مطالب رو واقعی نوشتین عااااللللیییی

baner for rahbin