eitaaRubikatelegramrobika
logomoshavereh
logo

مشاوره فسخ نکاه + تلفنی

فسخ نکاه چیست و عقد نکاه چند روش دارد؟ در مقاله زیر با دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر و رفع مشکلات پیش آمده در این خصوص با ما تماس بگیرید 6 - 02170705945

روش های فسخ نکاه :
عقد نکاح به ۳ روش ، فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت ( در عقد منقطع ) منحل می شود .و البته مرگ هم یکی از موجبات انحلال نکاح می باشد .فسخ نکاح هر گاه ادامه زندگی برای یکی طرفین نکاح ، موجب ضرر و زیان فاحش باشد امکان فسخ برای طرفین وجود دارد .

تفاوت فسخ نکاح با طلاق چیست؟

طلاق دارای تشریفات خاص است، برای مثال به دو شاهد مرد نیاز دارد و باید صیغه طلاق اجرا شود اما فسخ با اراده صاحب حق فسخ انجام می‌شود و صرفا به اطلاع طرف مقابل می‌رسد. علاوه بر این، قبل از طلاق باید از دادگاه اجازه گرفته شود اما در فسخ دادگاه به بررسی این می‌پردازد که آیا حق فسخ وجود دارد یا خیر و بعد از احراز وجود حق، اجرای آن به عهده صاحب حق است.

نکاتی در خصوص فسخ نکاه :

طلاق زوجه در زمان عادت ماهانه یا نفاس زن ممکن نیست اما فسخ در این دوران نیز امکان‌پذیر است.
طلاق مختص نکاح دائم است اما فسخ هم در نکاح دائم و هم منقطع ممکن است.
زوج و زوجه هردو می‌توانند دارای حق فسخ باشند اما طلاق فقط حق زوج و تحت اختیار مرد است.
اگر مرد پیش از نزدیکی همسر خود را طلاق دهد باید نصف مهریه را بپردازد، اما در فسخ زن جز در صورتیکه فسح به دلیل عنن باشد، در سایر موارد حق مهریه ندارد. ( ناتوانی مرد در انجام عمل زناشویی )
در طلاق رجعی مرد در زمان عده امکان رجوع دارد اما در فسخ امکان رجوع وجود ندارد و تشکیل خانواده با نکاح جدید امکان‌پذیر است. در نهایت لازم به ذکر است در فسخ نکاح دادگاه پیش از فسخ زوجین را به داوری ارجاع نمی‌دهد.

فسخ نکاح به موحب عیوب زن :

(مواد ۱۱۲۴ و ۱۱۲۶ ق. م.) قانون به مرد حق فسخ ازدواج را می‌هد؛ قرن: استخوانی است در فرج که مانع جماع می‌گردد. جذام: بیماری خوره. برص: نوعی بیماری پوستی‏ که بر اثر آن لکهای معمولاً بزرگ سفید یا سیاه در بدن پدید می‏آید افضاء: یکی شدن مجرای بول و حیض را اِفضاء می‌گویند. زمین‌گیری نابینایی از دو چشم. البته در حق فسخ نکاح، اگر بوسیله عمل جراحی یا با وسایل درمانی این عیوب از بین برود، حق فسخ نکاح نیز مبنای خود را از دست می‌دهد و ساقط می‌شود.

فسخ نکاح به موجب عیوب مردان :

بر اساس ماده 1122 قانون مدنی ، عيوب موجب فسخ نکاح برای زنان را می توان شامل موارد زیر دانست :

خِصاء : عبارتست از اخته بودن مرد که منجر به ناتوانی او در بارور کردن می شود . خصاء یا اخته بودن مرد در صورتی برای زن ایجاد حق فسخ ایجاد می کند که پیش از عقد بوجود آمده باشد و زن از وجود آن اطلاعی نداشته باشد .

عَنَن ؛ به شرط اینکه ولو یکبار عمل زناشوئی را انجام نداده باشد . این کلمه اجمالا به معنای ناتوانی مرد بر انجام روابط زناشوئی است . البته این صفت در صورتی سبب می شود که زن بتواند از حق فسخ استفاده کند که مرد حتی یکبار هم قادر به انجام عمل زناشویی نبوده باشد . در صورتی که مرد هنگام عقد به این عیب مبتلا بوده و زن از آن اطلاعی نداشته باشد ، یا در دوران زناشوئی این بیماری برای او ایجاد شود ، در هر دو حالت زن حق فسخ خواهد داشت .

مقطوع بودن آلت تناسلی مرد به اندازه ای که قادر به عمل زناشوئی نباشد ، این امر نیز در صورتی موجب ایجاد حق فسخ برای زن می شود که پیش از عقد به وجود آمده باشد و زن از آن اطلاع نداشته باشد .

عیوب مشترک موجب حق فسخ نکاح مشترک در زن و مرد:

جنون تنها مصداق عیوب مشترک در زوجین است که موجب حق فسخ می‌شود. بر طبق ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار، اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ ازدواج است.

ثبت رسمی فسخ نکاح فسخ نکاح امری یک‌طرفه است. در واقع دارنده حق فسخ برای این کار ملزم به رعایت تشریفات خاصی نیست، و فقط با گفتن لفظ یا انجام عملی که بر آن دلالت داشته باشد، نکاح را فسخ می نمایدولی ثبت رسمی فسخ نکاح ( انحلال نکاح ) همانند ازدواج و طلاق الزامی است. به این منظور باید به دادگاه مراجعه نمود و پس از صدور حکم مربوط از سوی دادگاه، فسخ نکاح را در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت نمود.


"مشاوره تلفنی و حقوقی پیام حق"

baner for rahbin